Portfólió

K O P I Á S   G A B R I E L L A

„A zenétől a botanikus festészetig“

P o r t f ó l i ó 

Kérem engedjék meg, hogy röviden összefoglaljam eddigi művészi teljesítményeim kiemelkedő pontjait. Az említett összes koncertfotó, meghívó és festmény megtalálható a honlapom referencia oldalán.

 

 A Liszt Ferenc Egyetem Tanárképző karán, diplomakoncertem másnapján 1997-ben a Magyar Kultúra Házának akkori igazgatója hívásának jóvoltából havi rendszerességgel léphettem fel a Budai Várban, Kiszely Noémi szervezésében Mácsai Pál, Medgyessy Schwarz Lucia, Alter Katalin, Szakály Ágnes, Farkas Rózsa, Kozáry Ferenc, Pólus László, Jónás Krisztina, és Déri György közreműködésével is. Ezen rendezvényekre a Magyar Rádió rendszeresen kijárt, egyes felvételeim a mai napig hallhatók, ugyanebben az évben lettem szólistája is a Bartók Rádiónak, aminek következményeként a Márványteremben és a 22-es studióban is rendszeresen koncerteztem. Ezeket Csengery Kristóf méltatta is több ízben.

 

Tavaszi Fesztivál keretein belül a Fiatal Tehetségek Minifórumán is bemutatkoztam Oberfrank Péter kíséretével, emellett a Zeneakadémia Nagytermében volt fellépésem Peták Ágnessel a Reneszánsz Karácsony című rendezvényen.

Matúz István a Zeneakadémia Kistermébe (ma Solti terem) invitált, az Őszi Fesztiválon való közreműködésre.

 

Említésre méltó lehet a Mácsai Pállal szervezett Schubert sorozatunk az MMA ösztöndíjas Dominkó István kíséretében, például a Régi Zeneakadémián, Matáv Székházban, stb. de a Nádor Teremnek és a Fészek Klubnak is rendszeres fellépője voltam.

 

A Bakfark Consorttal Münchenben, Zágrábban, Ohridban és Novi Sadon játszottam, majd Pesten a Hilton Szállóban vagy a Nemzeti Hotelben is.

 

Érdekességképpen mellékelek olyan koncertmeghívókat is, ahol Makovecz Imre jelenlétében játszhattam a Gerbeaud épületében, vagy rendezvényen, amelyet Dr. Matolcsy György is megtisztelt jelenlétével. Az egyik MMA ösztöndíjas művész, Horváth Kinga megnyitóján is játszottam.   

 

A Jeunnesses keretein belül együtt dolgozhattam Koczor Péterrel és Réti Balázzsal.

 

A rákövetkezendő évben felvételt nyertem Dr. Prof. Dieter Flury, a Wiener Philharmoniker szólófuvolistájának osztályába a gráci zeneművészeti egyetemre, ahová egy ÖAD ösztöndíjat nyertem. Mielőtt Budapestről Ausztriába költöztem, „búcsúzásképp“ Bán Teodóra szervezésében a BudaFest keretein belül kétszer léptem fel a Filharmóniai Társasággal az Operaházban, Kelemen Barna, Varga Gábor és Fekete Attila mellett.

Időközben felső fokon elsajátítottam a német nyelvet.

 

 

Tanulmányaim során különdíjas lettem a barcelonai Maria Canals versenyen, elnyertem a gráci Forum Hungaricum ösztöndíját, rendszeres koncertezéssel megnyertem mentoromnak a zeneegyetem akkori rektorának Dr. Prof. Kolleritsch Otto támogatását is, ennek köszönhetően többek közt kétszer is szólót játszottam a Grazer Congress épületében, a Stefaniensaalban az egyetem „Best of“-jai közt, melyeket az osztrák Ö1 Rádió is rögzített. Ezután a városban nagyon sok fellépési lehetőséget kaptam.

A Grazer Oper-ben, mint a Menuhin Live Music Now művésze mutatkozhattam be.

Egy alkalommal játszhattam Dr. Thomas Klestil akkori osztrák miniszterelnök jelenlétében is, Máriazellen.

 

 

Felvettek a Münchner Junge Philharmónie-ba 2001-ben, ahol egy nyarat töltöttem, és Kiwanis ösztöndíjat is nyertem tanulmányaim támogatására. 2002-ben pedig előjátszás után lett alkalmam a bécsi Filharmónikusok ifjúsági zenekarával Attergauban együttműködni, ahol Mariss Jansons vezényelt,-nemsokkal ezután hívtak a bécsi Operába kisegíteni, pl. Peter Schreier keze alatt. Közben elnyertünk egy kamarazenei továbbképzést is (Németország "Jeunesses Musicales", Schloß Weikersheim) az akkori Fuvola-Quártettemmel, melyről a Fränkische Nachrichten így nyilatkozott:

 

"Mit einem vorzüglichen Zusammenspiel eröffnete das Arpeggio-Quartett (Österreich) den Konzertabend mit dem Flötenquartett C-Dur von Wolfgang Amadeus Mozart. Gabriella Kopias(Fl), Toshie Shibata(V), Laszlo Abraham(Br) und Philipp Schachinger(Vc) spielten die beide ersten Sätze des Werkes und verstanden es, die für Mozart so typische Verschmelzung von Schlichtheit und Kunstfertigkeit nachzuempfinden."

Kiváló összjátékkal nyitotta meg az Arpeggio-Quartett (Ausztria) a koncertet Mozart C-Dúr Quartettjével.Kopiás Gabriella, Toshie Shibata, Ábrahám László és Philipp Schachinger az első két tételt játszotta és értette a módját, hogy beleérezzen a Mozartra oly jellemző egyszerűség és jártasság összeolvadásába."

 

Ekkor költöztem át Grácból Bécsbe, majd született meg fiam, Lukács.

Ilyenkor az ember értékrendje átrendeződik, a gyermek lesz fontos, mégis a gyes alatt énekelni tanultam Uta Schwabe (klasszikus) és Elfi Aichinger (jazz) egyetemi professzoroktól.

Eközben  angolul és franciául  tanultam, megismerkedtem a jazz standard- és chanson repertoárral. Első énekkoncertjeim tapasztalatait szereztem meg ebben az időben, ami nem kis mértékben újította meg a fuvolatanításról addig vallott nézeteimet is. Ma nagy hasznát veszem annak, hogy érdeklődésem által vezettetve, árnyékomból és félelmeimből kilépve új reperoárt, új tanulási módokat és megközelítéseket ismerhettem meg. 

 

Később a tanítás mellett érdeklődni kezdtem a lélektan iránt is, és elvégeztem egy tréner/coach képzést.

Fontos kutatási témám lett a lámpaláz leküzdése, az optimális teljesítőképesség, ehhez pl. a sportpszichológiától átvett metódusok, illetve az egészséges lélek definiálása t.k. Maslow  nyomán, erről workshop-ot is tartottam a bécsi Zeneegyetem Johannesgasse-i Vivaldi termében.

 

 

 

 

Ezidőben sokat léptem fel külföldi Magyar Intézetekben, pl. Brüsszelben és Pétervárott Meláth Andrea és Alter Katalin társaságában, Londonban Pérchy Cornéliával Bogyai Katalin szervezésében.

2006-ban közreműködtem a Konzerthausban és a Kongresszusi Központban Jethro Tull koncertjein.

 

A bécsi Collegium Hungaricum rendezvényein is sokszor koncerteztem, többek közt Tóth Kinga szervezésében. Állandó zenei partnerem Gregor Urban, a bécsi Konservatorium tanára, illetve a kiváló magyar muzsikus: Füzesséry Zoltán volt.

Bécsben a Leopold Museum támogatását élveztem, rendszeres fellépések következtek náluk.

Később Prof. Rudolf Leopold csellóprofesszorral és Theresa Leopold kamarazeneprofesszorral jártam vissza több alkalommal is Budapestre koncertezni.

 

Mint örökké kíváncsi, örökké kereső természet, észrevettem, hogy vonalak kezdenek kirajzolódni a kezem alatt, a hallott zenék leképeződnek, megfogalmazódnak egy másik síkon is. Építész kollegám Werner von Haidonck meglátta benne az aranymetszés arányait is.

A grafika, festészet kitanulása évekbe került, mesterekhez  és múzeumokba jártam, olvastam, és a csendéleten át  az ornamentikák világán keresztül eljutottam mára a botanikus festészet területére, amely bár hazánkban még nem olyan ismert ugyan, de angol nyelvterületen már az egyetemi oktatásnak is része. Nagy témám lett a florális ornamentika, a virágdíszítés eltűnésének okai századunkban, és ennek a finom jelenségnek az üzenete a ma embere számára.

 

https://middle-c.org/2015/04/flutist-makes-sparkling-wellington-premiere-at-st-andrews/

Lindis Taylor szerint Gabriella Kopias is „singing with a very creditable Piaffian timbre and style“, tehát az új zélandi kritikus többek közt nagyon hiteles „piafi“ hangzást és stílust jegyzett fel.

 

Ekkoriban értettem meg, mi a honvágy. Innentől kezdtem el foglalkozni a hazaköltözéssel és vágyni kezdtem arra, hogy a tudásomat itthon adjam tovább.

Bécsben az elmúlt években a Palais Pálffy Palota művészköréhez tartoztam, az ún. „fantasztikus realisták“, az Ernst Fuchs körül kialakult művészi csoport tagja voltam. Rendszeresen fel is léptem ott és kiállításaim is voltak, pl. az ORF/“Lange Nacht der Museen“ keretein belül is.

Nem kisebb személyiségek voltak jelen, mint  Prof. Ernst Bruzek, Günther Fritsch, Burgschauspieler Bruno Thost vagy Kammersängerin Renate Holm, -akivel szintén felléptem a Lehár Schlössl-ben. 2016-tól kezdve a döblingi Kunst by Bettina Gaber nevű antikvitás üzlet állította ki képeimet.

 

 

2017-ben állandó kiállításom volt a bécsi zeneakadémia Johannesgassei épületében és alkalmam nyílt egy az UNO épületében tartott japán megemlékezésen is közreműködni.


 

 

 

Itthon a fehérvári Szabadművelődés Házában mutatkoztam be először, majd Móron, Kisfaludon, Söréden és Gárdonyban is. A fehérvárcsurgói Károlyi Kastély pedig meghívott kiállítani 2019-ben a Dísznövénynapokra.

 

Mióta hazajöttünk pedagógusként is dolgozom, kiállítok, koncertezek, workshopokat tartok, franciául tanulok.

 2020-ban COVID ellenére is dolgoztam tovább:  Lencsés Rita gyógynövényes könyvét illusztráltam, Csipkekiállításon muzsikáltam, és Botanikus Etűdök címen állítottam ki Agárdon.

 

 

A Lánczos Szekfű Ösztöndíj elnyerésével 2022-ben Virágkoncertek sorának koncepcióját dolgoztam ki és szerveztem le a Szent István Művelődési Ház nagytermében.

 

2022 őszén a fehérvári  Fekete Sas Patikamúzeumban volt látható a „Zenefűvészet“ című kiállításom, melyet L Simon László úr, a Nemzeti Múzeum Főigazgatója nyitott meg. 

 

Október 17-én  a harmadik, május 3-án pedig a negyedik Virágkoncertem volt a Szent István Művelődési Ház Nagytermében. 2023-ban újra kaptam Lánczos-Szekfű Ösztöndíjat a Virágkoncert sorozat folytatására.

 

Június 7-én nyílt kiállításom  a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban, melyet Würtz Csilla nyitott meg, a vendégeket Dr. Elter Tamás és Farkas Ferenc köszönötték. 

Az ORIGO beszámolója itt olvasható:

https://www.origo.hu/tudomany/20230615-a-virag-vagy-botanikai-festeszetet-a-targya-miatt-tekintik-a-kepzomuveszet-kulon-aganak.html

 

Június 17-én a szegedi Mathias Corvinus Collegiumban tartottam botanikus festészet témában workshopot, szeptemberben Győrben várnak.

 

Köszönöm figyelmüket!

 

KOPIÁS GABRIELLA

 

Legközelebbi kiállításom előreláthatólag a MAGNET BANK Közösségi terében lesz novemberben, az Andrássy út 89 alatti Pallavicini Palotában.